№5(103)
szeptember-október
2009 év

Tanuljunk Ukránul 2

„Tanuljunk Ukránul 2." a 2004-ben megjelent „Tanuljunk Ukránul!" című könyvnek a folytatása.
Az ukrán nyelvi tankönyvek majdnem teljes hiánya késztetette a Szent Atanáz Görög Katolikus Hittudományi Főiskolát arra, hogy elkészüljön ez a tankönyv. Az adott könyv középúton áll a nyelvi tankönyv és társalgási segédanyag között, sőt, egyes feladatoknál még munkafüzetként is használható. Szint tekintetében minden témakör alapfokról indulva a középfokkal is foglalkozik.
A tanár „szabad kezet" kap, melyik anyagot hogyan tanítsa. Én sem szeretek „előírások" szerint tanítani. Annyi sok érdekes dolog van, amelyet nem lehet előre tervezni, minden akkor dől el, amikor alaposan felkészülve és felpakolva belépsz a tanterembe.
Igyekeztünk a mindennapi élet témáiról közvetlen, társalgási nyelven összefüggő szövegeket, párbeszédeket, kifejezéseket és szóanyagot közölni, illetve elkerülni a mechanikus, túlzottan didaktikus megközelítést. Egyben a diákok megtanulják, hogyan lehet a semleges, általános nyelvi anyagokat saját egyéniségükhöz alakítani. Nem hangsúlyozzuk a rendszeres nyelvtani oktatást, mivel elsősorban a beszédkészség fejlesztésével szeretnénk segíteni az ukrán nyelvet tanulóknak és az oktató tanároknak. Mégis, változatos gyakorlatokkal megtanulhatják a legfontosabb nyelv­tani jelenségeket, amelyek szorosan kapcsolódnak a beszédtémákhoz. Szituációs feladatok, kép-leírások, levélírás, különböző olvasmányok, és a tanult nyelv országának megismerése szintén segíthet az eredményes tanulásban. A fejezetek tetszés szerinti sorrendben dolgozhatók fel, mivel rendszeresen visszatérnek a korábban megtanult nyelvtani anyagrészek. A tankönyvvel való ok-tatás során érdemes minél több beszédgyakorlatot végezni, melybe belesimulnak a nyelvtani tudnivalók, az olvasás és az írás. Ez a naprakész felkészültség nagy erőfeszítést, odafigyelést igényel a tanártól, de annál könnyebben tanul a diák, megszereti mind a nyelvet, mind a sikerek-keljáró tanulást is.
Ezt a könyvet azoknak ajánljuk, akik felfedezték, hogy az ukrán nyelv napjainkban egyre fontosabb szerepet játszik.
Amint a felhasznált irodalomjegyzék is mutatja, a rendelkezésre álló legfontosabb, és legkorszerűbb tananyagokra igyekeztünk támaszkodni.
Nyíregyháza, 2009. június 14.